top of page
Foto van schrijverRaischa Hutten

Voeding & Vakantie

Ladingen ijs, elke dag uit eten en liters wijn. Het is immers vakantie, toch? Nou, nee (behalve die liters wijn šŸ˜‰). Vrijheid, blijheid is natuurlijk hartstikke leuk tijdens een vakantie, maar dat betekent niet volgevreten op een ligbed hangen en 3 weken in dezelfde korte broek wonen omdat geen enkel ander kledingstuk past. Kan ik dan wel genieten? Ja hoor, want er is meer dan alleen maar eten.

Pastasalade op de voorgrond voor manlief. Voor mij dat rode geval in de verte. Iets met rode bieten en feta.

Vakantie draait voor mij namelijk om leuke dingen doen, de tijd niet in de gaten hoeven houden, opstaan en naar bed gaan wanneer ik wil, kortom gewoon doen waar ik (en manlief šŸ˜‰) zin in hebben. Alleen dat, scheelt al een hoop voedingsstress. Want weet je wat het is. Ik weet wat mijn zwakke momenten zijn. Avondjes voor de tv hangen, regenachtige zondagen, verveling. Dat zijn voor mij ā€˜gelegenhedenā€™ om te gaan snaaien. En tijdens de vakantie heb ik daar geen last van. Daarmee zeg ik niet dat er helemaal geen uitdagingen zijn, want die begonnen al in de eerste weekā€¦.

Manlief en ik gingen een paar nachtjes kamperen. Voor de eerste keer. Tent gekocht en hup daar gingen we. We hadden geen kookspullen bij ons, want dat vonden we te veel gedoe en er was immers een restaurant op de camping (waar we ook konden ontbijten), dus dat zou wel goed komen. Bij aankomst bleek dat het restaurant maar tot 18:00 uur geopend was, avondeten zat er dus niet in. Want hoewel de gemiddelde Nederlander misschien om 17:00 uur dineert, zie ik het toch niet zitten om zo vroeg al mijn avond prakje naar binnen te schuiven. Nadat we de tent hadden opgezet (wat verassend goed ging overigens), vertrokken we naar de supermarkt. We moesten toch iets eten en kochten een maaltijdsalade, wijn, bier (voor de man deze huizes), appels (duh) en bananen. En eigenlijk vonden we dat wel prima zo. We hadden genoeg gegeten, maar zaten niet zo vol dat de rits van de tent niet meer dichtging. De volgende ochtend ging ik echter in de fout. We ontbeten in het restaurant van de camping en als ik ergens dol op ben is het wel een ā€˜buiten de deur ontbijtā€™. En dat heb ik gemerkt! Ik propte me zo vol dat de rest van de dag mijn buik zowat over de grond sleepte. Het was dan ook geen verassing dat ik die avond totaal geen behoefte had om te dineren in een restaurant. Resultaat: een tripje naar de supermarkt en we keerden terug naar onze tent met precies dezelfde buit als de dag ervoor. Het grappige is, dat hoewel mijn ontbijtjes de ochtenden daarna steeds bescheidener werden, ik nog steeds geen behoefte had om uit te gaan eten. Die salades bij de tent bevielen me eigenlijk wel. Onze hele camping trip (4 dagen) hebben we geleefd op maaltijdsalades, appels, bananen en een ontbijtje van gekookt ei, boterham met kaas en 1 croissantje. Heerlijk!

De dagen dat we thuis verbleven en dus zelf kookten bleven onze maaltijden simpel. Ze bestonden voornamelijk uit eieren (spiegelei/roerei, augurken, rauwkost, tomaten, komkommer en zuurdesembrood), zelfgemaakt salade met kip of een barbecue van Poolse worstjes met een salade van witte kool. Ik kan er niks aan doen, maar ik doe gewoon niet zo moeilijk. Ik vind het geen enkel probleem om 3 dagen achter elkaar hetzelfde te eten.

Een beetje afwisseling is niet verkeerd en dus zijn we wel een aantal keer buiten de deur gaan eten hoor, het is tenslotte vakantie en dat hoort er eenmaal bij (en ik hoef dan zelf geen boodschappen te doenā€¦.heel groot pluspunt!šŸ˜‰). Zo zijn we een dag naar Gent geweest en daar heb ik een heerlijke salade van gambaā€™s gegeten (en fantastische sangrĆ­a gedronken!). En tijdens onze 4-daagse wandeltocht aan het eind van de vakantie hebben we 3 keer niet zelf hoeven koken. De eerste avond aten we bij de Griek (calamaris), de derde avond bij een eetcafĆ© (salade surf &turf) en de laatste avond hebben we eten besteld bij de Italiaan (schnitzel met zigeunersaus). Ja, ik weet die laatste is raar, een schnitzel bij de Italiaan. Maar manlief had zin in pizza en ik niet, vandaar. -De tweede avond hebben we trouwens gebarbecued met Poolse worstjes en salade van witte kool, dat was nog over van de dagen ervoor en moest op.

Over het algemeen geen gekke uitspattingen dus en ik kan met een gerust hart zeggen dat de knoop van mijn broek nog dichtgaat šŸ˜Š. Natuurlijk koos ik wat vaker voor makkelijk, ipv gezond (of voor wijn ipv water šŸ˜‰), maar zolang het binnen proporties blijft vind ik dat helemaal prima. Want, hoe leuk uiteten (af en toe) ook is, toch merk ik dat ik onbewust meer eet dan dat ik thuis zou doen. Gewoon omdat het lekker is, ik het niet zelf heb hoeven te bereiden, anders is dan thuis en een leeg bord toch wel netjes staat.

Natuurlijk is het anders als je tijdens je vakantie in een hotel verblijft en volledig afhankelijk bent van wat je voorgeschoteld krijgt. Onthoud dan dat niet alles op hoeft! Ook al heb je de neiging om alles uit te proberen, van alles een beetje te eten of je vol te stoppen totdat je niet meer overeind komt. Houd in je achterhoofd dat je (meestal) wel een paar dagen blijft en dat er morgen weer een dag is om iets anders te proeven. Het hoeft niet allemaal in Ć©Ć©n keer.

En mijn allerbelangrijkste tip: neem fruit mee!

Wanneer ik een nachtje (of meerdere) weg ga, sleep ik mijn eigen fruit mee, of ik koop het ter plekke. Ik vind het heerlijk om mijn ontbijt te starten met fruit of overdag nog een stuk fruit te eten. Het is niet alleen gezond, maar het vult ook en zorgt er daardoor voor dat je minder snel geneigd bent om te veel ā€˜ongezondsā€™ te eten. En als het dan toch een keer gebeurtā€¦.ach, je hebt vakantie.